کالای ایرانی برای رقابت با مشابه خارجی نیاز به طراحی مجدد دارد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، پنجمین جشنواره هنر مقاومت عصر امروز (چهارشنبه ۲۴ بهمن) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود خاتمه می‌دهد. نمایشگاه این جشنواره در ۱۰ شاخه برگزار شد که بخش طراحی صنعتی امسال برای اولین بار به جشنواره هنر مقاومت اضافه شده بود.

در این بخش مجموعه‌ای از آنچه به طور عمومی به آن «دیزاین» گفته می‌شود، ارائه شده و دیزاین رویکرد کلی این جشنواره است و در بخش‌هایی حتی نقاشی هم به این رویکرد نزدیک شده است.

احمد عابدینی، دبیر بخش طراحی صنعتی در این باره می‌گوید: «فراخوان این بخش با نگاه جلوگیری از اسراف و تجمل‌گرایی منتشر شده بود و نیاز داشتیم با نگاه اقتصاد مقاومتی، محصولاتی برای فرهنگ ایرانی تولید شود. ۷۰ اثر در ۵ دسته لوازم منزل، مبلمان منزل وشهری، محصولات روشنایی، مد و زیور آلات، اسباب بازی و محصولات سرگرمی به این بخش رسیده است.»

طراحی زیورآلات، مبلمان، یادمان‌های شهری و … ذیل عنوان کلی طراحی صنعتی تعریف شده‌اند، اما این پدیده در ایران نوپاست و هنوز ساز و کاری برای اجرای ایده طراحی شده و تبدیل آن به یک وسیله کاربردی و محصول قابل ارائه در نظر گرفته نشده است. بنابراین طراحی صنعتی بیشتر در حد بروز طرح و ایده باقی می‌ماند و کمتر به تولید منجر می‌شود. از این رو، خرده‌گیری به این بخش، بیش از آنکه ایراد به توان و خلاقیت طراحان باشد، در نظر گرفتن این شکاف مابین طراحی و تولید است.

به گفته عابدینی؛ «منظور از طراحی محصول همان معماری محصولات است، چون هر محصولی قبل از تولید باید طراحی شود. چون ما شاخصه‌های طراحی فرهنگ خودمان را داریم و اگر به این بخش توجه ویژه نکنیم، مزیت رقابتی نسبت به کالاهای خارجی نخواهیم داشت.»

بخش طراحی صنعتی احتمالا مشکل‌ترین بخش در هماهنگ‌سازی مضمون با کار نهایی بوده است،‌ در بخش‌های دیگر موضوع هماهنگی میان اثر ارائه شده با مضمون ممکن بوده است، چون امکان بیانگری در بخش‌هایی همچون نقاشی دیجیتال، تایپوگرافی، طراحی پوستر و … فراهم بوده است و همه در ذات خود امکان بیان را فراهم می‌کنند و به همین دلیل است که در شکل امروزی، رسانه و مدیا خوانده می‌شوند.

 

بازدید معاون فرهنگی قوه قضائیه از بخش طراحی صنعتی

 

دبیر بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره هنر مقاومت خاطرنشان می‌کند: «کالای ایرانی اگر می‌خواهد در بازار جهانی و حتی بازار داخلی رقابت‌پذیر باشد، نیاز به طراحی مجدد دارد. ما نباید از طراحی‌های تقلیدی از محصولات غیرایرانی برای محصولاتمان استفاده کنیم که اگر این کار را بکنیم، این مفهوم را به مردم منتقل کرده‌ایم که کالای غیرایرانی بر کالای ایرانی ارجح است.»

پنجمین نمایشگاه هنر مقاومت در قالب کلی یک کارگاه ساختمانی ارائه شده، اما ارائه آثار در بخش طراحی صنعتی یک دست و بسیار ساده انجام گرفته و تلاشی برای دیده‌شدن متفاوت آن انجام نگرفته است. باید در نظر گرفت طراحی صنعتی بیش از پیش بر فرم ناب استوار است، اما به نظر می‌رسد این بخش فاقد تمرکز است، چون برخی طراحان بر نقوش و نمادهای کهن ایرانی را مورد توجه قرار داده‌اند، اما برخی دیگر صرفاً به کاربرد توجه داشته‌اند.

اما نباید این نکته را فراموش کرد که هر تجربه جدیدی در ابتدای راه با نقایصی همراه است، اما در صورت استمرار می‌تواند، خود را به نقطه مطلوب برساند. بنابراین می‌توان امیدوار بود با استمرار حضور بخش طراحی صنعتی در جشنواره هنر مقاومت، در سال‌های آتی خروجی بهتری را از این بخش شاهد باشیم.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *