گروه «دیلمون» گیلان بهتر از انتظار به صحنه آمد

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، دومین شب جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی با اجرای گروه محلی «دیلمون» از گیلان همراه بود. این گروه به اجرای آثاری برگرفته از فرهنگ گیلکی و دیلمی پرداختند.

گروه موسیقی «دیلمون» گیلان که تنها چند سال از تاسیس آن می‌گذرد اجراهای متعددی در تمام سالن‌های معتبر تهران، بسیاری شهرستان‌ها و نیز چندین کشور داشته است که در نوع خود قابل ملاحظه است.

در این اجرا که غالب قطعات بصورت ریتم شش ضربی اجرا می‌شد کاملا فضای گیلان را تداعی می‌کرد و هر شنودنده‌ای جغرافیای این موسیقی را به راحتی تشخیص می‌داد که این از ویژگی‌های اجرای امشب بود.

لباس محلی اعضای گروه از جمله بانوان نیز در هارمونی با گروه و هارمونی موسیقی بود و جلوه بصری فرهنگ گیلکی را تکمیل می‌کرد. حس اجرای هنرمندان و زبان بدنی و میمیک چهره گروه دیلمون از دیگر ویژگی‌های این اجرا بود که تمام حس و حال و هوای آهنگ را از ابتدا تا انتها دنبال می‌کرد.

ترکیب سازی این گروه امه تا حدودی از ارکستراسیون گیلکی متفاوت بود و بجز «کمانچه»  «نقاره» و «لبک» باقی سازهای موسیقی کلاسیک ایرانی بودند که در ترکیب این ارکستر گنجانده شده بود. امروزه این امر بسیار رواج یافته و جای شکرش باقیست که ارکستر از سازهای غربی خالی بود هرچند نوع چینش و بهره از سازهای کوبه‌ای تقلیدی آشکار از «درامز» موسیقی جز بود و از پدال برای صدای «تُم» کوبه‌ای استفاده شده بود که امروزه این ترکیب کوبه‌ای به شدت در بیشتر ارکسترهای محلی و غیر محلی رواج یافته است که معایب و مزایای خود را دارد و آنها که به جنبه حفظ اصالت تاکید می‌کنند این ترکیب را به شدت رد می‌کنند حال آنکه گروه دیگر کارشناسان ترکیبات جدید و حتی استفاده از سازهای غربی در ارکسترهای ایرانی را قدم‌هایی برای «گلوکالیزه»(محلی‌جهانی) کردن موسیقی ایران می‌دانند.

از ایرادهای وارد بر این اجرا فالشی و ناکوکی بین نوازنده‌ها و بعضا خواننده را می‌توان برشمرد. قطعات انتخابی نیز می‌توانست از تنوع بهتری بویژه در زمینه ریتم و دستگاههای اجرایی بهره ببرد.

«دیلمون رجای» «دراز تومونه‌جان» «کونوس کله» «گوسندخان» «ای‌لله» «امیری یا جونه دوسته» «کورند» «بیجار سرخوندی» «چمبوله» «یویو» «آت ماته» و «نازنین گوله» قطعات اجرایی برنامه امشب گروه دیلمون گیلان را به خوانندگی محمود فرضی‌نژاد تشکیل می‌دادند.

اجرای امشب در مجموع اجرای خوب و فرح‌بخشی برای مخاطبین بود. صدا برداری سالن هم به مراتب نسبت به سال قبل در برج آزادی بهتر شده بود و از همه مهم‌تر برخورد نیروهای حراست و مامورین بررسی بلیط نیز نسبت به سال قبل بهتر بود و به راحتی می‌تواند بسیار بهتر و محترمانه‌تر شود بدون صرف کوچک‌ترین هزینه‌ای.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *